Scroll Top
Roetfilter

Roetfilter / DPF

Vanaf ca. 2007 hebben veel diesel personenauto’s een roetfilter affabriek  gekregen, om zo aan een nieuwe hogere Europese emissie  norm te kunnen voldoen, zoals euro 4 of euro 5 norm.

Een roetfilter ook wel DPF genoemd is een onderdeel dat in het uitlaatsysteem van een dieselauto is gemonteerd.  De uitlaatgassen stromen er doorheen en het filter vangt tot 99% van de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen op in een soort keramiek filter. Afhankelijk van roet belading gaat een auto naar een x-aantal kilometer het roetfilter regenereren en de roetdeeltjes verbranden.

Het roetfilter zet het roet om in as tijdens regeneratie. Op een gegeven moment raakt deze verzadigd en kunnen de uitlaatgassen niet meer  doorstromen en moet het roetfilter vervangen of gereinigd worden.

Een origineel roetfilter is bij sommige merken extreem kostbaar, prijzen tot wel 2000 euro per filter zijn niet uitzonderlijk.

Om de burger tegemoet te komen heeft de overheid besloten dat men het roetfilter mag verwijderen van het kenteken tot bouwjaar 2017 de overheid verwacht hiervoor wel onder andere een hogere wegenbelasting terug ca. 10%. In veel gevallen is dit nog altijd voordeliger dan een nieuw roetfilter.

roetfilter

Reinigen:
Ons advies is echter het originele roetfilter professioneel te laten reinigen, dit kunnen we voor u uitvoeren, we sturen graag een vrijblijvende offerte.

Vervangen:
Sinds 2023 is de diesel APK uitgebreid met een roetdeeltjesteller, zeer veel voertuigen die hun originele roetfilter al eens hebben laten vervangen voor een imitatie / aftermarkt roetfilter ivm de goedkope aanschaf prijs, veel hiervan vallen nu door de mand tijdens APK, de roetdeeltjes  blazen bij deze goedkope roetfilters er gewoon doorheen, houd hier rekening mee mocht u het filter laten vervangen.

Verwijderen:
Bent u echter van plan toch het roetfilter van het kenteken te laten verwijderen  omdat u in veel gevallen een lager verbruik, betere gasresponse, meer vermogen wenst  dan kunnen we u uiteraard ook helpen. Het verwijderen van het roetfilter inclusief de/montage, leeg halen, dicht lassen en softwarematig deactiveren begint bij 225,- euro. Op de website van het RDW vind u specifieke informatie hier over.

Kosten:
Omdat de/montage tijden van het roetfilter per merk, model, motor erg verschillen, sturen we u graag een vrijblijvende offerte voor uw auto.

Wat is een roetfilter?

roetfilter

Een roetfilter, ook wel diesel partikel filter (DPF) genoemd, is een apparaat dat is ontworpen om de uitstoot van roetdeeltjes door dieselauto’s te verminderen. Het filter vangt de roetdeeltjes op en verbrandt ze periodiek om het filter schoon te houden en goed te laten functioneren.

Tuning
afspraak
Bereken direct hoe betaalbaar het is om jouw auto naar een hoger niveau te tillen. En wie weet ben je binnenkort de koning van de weg!
Privacy Preferences
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie van specifieke diensten opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden.