Hardcut limiter / Popcorn limiter (Diesel)
Veel klanten vragen of we pops and bangs op een diesel kunnen programmeren, omdat de diesel een zelfontbrander is kunnen we het ontstekingstijdstip niet veranderen met de slag van de zuiger, waardoor pops and bangs niet mogelijk is. Als oplossing hiervoor is de de hard-cut of ook popcorn limiter genoemd. Dit geeft knallen / poppen uit de uitlaat wanneer toerenbegrenzer is bereikt, alleen mogelijk bij diesel!
Een hard-cut limiter verandert dus de manier waarop een dieselmotor zich gedraagt ​​wanneer de motor de toerenbegrenzer bereikt.
De meeste standaard dieselmotoren blijven exact op het maximaal toerentalpunt draaien als de toerenbegrenzer wordt bereikt, tot men het gas los laat. (soft cut limiter). Als er echter een hard-cut limiter is geprogrammeerd, valt de brandstoftoevoer heel even weg en komt direct weer terug als de motor de toerentalbegrenzer bereikt, hierdoor krijgt men bij maximaal toeren een aan uit effect waardoor het op een pops and bangs lijkt van de benzine motor.
Welke effect een hard-cut limiter heeft bij veelvuldig gebruik is niet bekend. Onder andere de injectoren, turbo en roetfilter worden wel zwaarder belast bij bereiken van de hard-cut limiter.
Het programmeren van hard-cut limiter begint bij 75,- euro meerprijs bij een tuning.

Wat is een hardcut limiter?

Een hardcut limiter is een beveiligingsmechanisme dat de maximale toerental limiet van een dieselauto controleert en voorkomt dat de motor overbelast wordt door te voorkomen dat het toerental de ingestelde limiet overschrijdt. Dit wordt bereikt door het brandstofinjectiesysteem af te sluiten wanneer de limiet is bereikt.
afspraak