Scroll Top
Pops & Bangs / anti-lag

Pops and Bangs (Anti-Lag)

Pops and Bangs officieel anti-lag genoemd zorgt ervoor dat de turbo met schakelen op toeren blijft, een techniek afkomstig uit de racerij. Tegenwoordig bij de benzine turbomotoren gaat het vooral om de knallen en soms ook vlammen uit de uitlaat bij gas los!

Een anti-lag systeem (ALS) zorgt er dus voor dat, na het loslaten van het gaspedaal, het schoepenwiel van de turbo blijft doordraaien en direct weer op druk is en zo het probleem van een traag opspoelende turbo wordt verholpen. Dit gebeurt door extra brandstof te injecteren na het loslaten van het gaspedaal en deze vertraagt te  ontsteken ontstaan er knallen en blijft het schoepenwiel van de turbo op toeren.

Het toepassen van het anti-lag systeem gebeurt in de motorsoftware omdat bij gas los de software de ontsteking moet terug stellen ca. 20 tot 40 graden van het BDP (bovenste dode punt) en kleine hoeveelheid brandstof worden geinjecteerd.

In theorie is het ALS systeem niks meer dan het terugstellen van de ontsteking op het moment dat het gaspedaal word losgelaten (20 tot 40 graden na het bovenste dode punt). Dit in combinatie met een lichte hoeveelheid extra brandstof zorg voor de Pops en Bangs.

pops and bangs

Wat is pops & Bangs?

pops and bangs

Pops & bangs, ook wel Anti-lag genoemd, is een techniek waarbij de uitlaatgassen van een verbrandingsmotor op een specifieke manier worden gestuurd om de motor sneller te laten reageren en meer vermogen te produceren. Dit wordt vaak gebruikt in raceauto’s en andere high-performance voertuigen. Het resultaat is een scherpe knal of “pop” geluid wanneer het gas wordt losgelaten.

Tuning
afspraak
Bereken nu gratis je extra vermogen en ontdek de voordelen voor jouw auto.