Scroll Top
Stages tuning

Stages Tuning

Om u nog beter van dienst te kunnen zijn hebben we de mogelijke performance upgrades ingedeeld in verschillende stages, niet alle stages zijn voor iedere auto beschikbaar.

Hieronder volgt een kleine beschrijving van wat de stages in het algemeen inhouden:

Stage 1: Herprogrammatie

De stage 1 bestaat uit een individuele herprogrammatie van het motormanagement software van het voertuig, waarbij de afstelling van de motorparameters ( ontsteking, inspuiting, laaddruk, koppelbegrenzing, etc ) op maat gebeurt. Alle waarden van de motorparameters blijven bij stage 1 binnen de tolerantie, alle veiligheidsfuncties in de software blijven actief. Deze stage 1 is dan ook 100% betrouwbaar, dynobank ontwikkeld, gecontroleerd en op de weg uitvoerig getest met identieke auto’s, kortom meer rijplezier zonder zorgen !

Stage 2: Herprogrammatie en optimalisatie inlaat en uitlaat

Wie nog een stap verder wil gaan dan een stage 1 tuning, is een stage 2 tuning beschikbaar, deze bestaat erin om een aantal onderdelen rondom de motor te optimaliseren om het rendement van de motor te verhogen. In de eerste plaats gaat dit om de inlaat en de uitlaat, veel lucht-inlaat systemen zijn zeer restrictief vaak vanwege hun anti-resonantie constructie die bedoeld is om het aanzuiggeluid van de motor te dempen, door de montage van een sportluchtfilter of aangepaste lucht-inlaatsysteem kan er meer lucht naar de motor stromen waardoor een extra vermogenswinst te realiseren is. Omdat we bij de stage 2 soms buiten de veiligheidsnormen van de fabrikant vallen dienen soms ook onderdelen versterkt te worden zoals bijvoorbeeld de koppeling.

Stage 3: Nieuwe motoronderdelen

Bij stage 3 tuning gaan we de interne of vitale onderdelen van de motor of turbolader vervangen, dit kan gaan van het veranderen van de brandstofpomp, vergroten van de cilinderinhoud, het plaatsen van sportnokkenassen tot de montage van een grotere turbolader. Bij een stage 3 tuning zijn vaak wel risico’s aan verbonden naar betrouwbaarheid en levensduur toe, maar ook niet altijd, zo maken de fabrikanten vaak 1 basis motorblok en door gebruik van een grotere turbo en injectoren kunnen ze meerdere vermogensversies maken. In sommige gevallen kun je met originele onderdelen van een zwaardere motortype versie een motor opvoeren zonder dat dit gevolgen heeft naar de betrouwbaarheid.

 

Bij een stage 3 tuning is het calculeren van de prijs een arbeidsintensieve bezigheid. Helaas schrikken veel klanten van de benodigdheden voor een stage 3 tuning en de daarbij behorende onderdeel prijzen en montage uren. Zo is het vaak voordeliger om bij bepaalde gebruikte modellen, de auto in te ruilen op een snellere versie. Voorbeeld; een 7 jaar oude opel corsa 1.4 turbo kan men stage 3 tunen, maar het is voordeliger om een 7 jaar oude Corsa 1.6 Turbo GSI te kopen. Daarbij is de GSI affabriek al geheel op het hogere vermogen gebouwd en ook waardevaster.

 

Mocht u echt serieus een stage 3 tuning overwegen dan kunnen we u een passend aanbod doen. In verband met het uitzoekwerk begint een calculatie verzoek vanaf 65,- euro en wordt bij opdracht in mindering gebracht. Aan een calculatie aanbod kunnen geen rechten worden ontleent.

Wat zijn stages in Tuning?

turbo hybride

De diverse stages in Tuning verwijzen naar de verschillende fasen waarin een auto wordt aangepast om de prestaties te verbeteren.

Elke fase omvat verschillende aanpassingen, zoals het upgraden van de uitlaat, het toevoegen van een koude luchtinlaat en het tunen van de motor, om de vermogenswinst te vergroten.

Tuning
afspraak
Kies je voertuig en ontdek de toename in vermogen voor jouw auto.
Privacy Preferences
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie van specifieke diensten opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden.