Scroll Top
Roetfilter reinigen

Roetfilter / partikelfilter reiniging

Als je een dieselvoertuig hebt, is het belangrijk om het dieselpartikelfilter (DPF) op tijd te laten reinigen.  Een vervuild of volle DPF kan de prestaties van je voertuig verminderen en kan zelfs leiden tot storingen en dure reparaties.  Gelukkig is er een oplossing: het reinigen van het dieselpartikelfilter.

Een roetfilter of partikelfilter is een filter dat in het uitlaatsysteem van een auto is gemonteerd en helpt bij het verwijderen van  roetdeeltjes/partikels uit de uitlaatgassen. Partikels zijn kleine stukjes stof die in de uitlaatgassen zweven. Ze kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen, zoals benzine, diesel en zelfs remblokken.

Wanneer deze deeltjes in het partikelfilter terechtkomen, worden ze opgevangen door een honinggraatfilterkeramiek met microscopische poriën.  Na verloop van tijd raakt het partikelfilter verstopt met deeltjes. De motor start dan een regeneratiefase op en de partikels worden verbrand.  Op een gegeven moment raakt het partikelfilter verzadigd met onder andere as en dient het gereinigd of vervangen te worden, zodat de motor zijn uitlaatgassen kwijt kan.

Het reinigen van het originele roetfilter is belangrijk om topprestaties te behouden en problemen te voorkomen. Er zijn verschillende manieren om  het filter te reinigen, maar de meest effectieve methode is een professionele machinale reiniging. Dit zorgt ervoor dat het filter grondig wordt gereinigd en dat de microporiën weer vrij worden, zonder het filterkeramiek te beschadigen.

Hiervoor wordt een speciale reinigingsmachine gebruikt, afkomstig uit Duitsland, die garant staat voor de best mogelijke reiniging op een veilige,  duurzame en milieuvriendelijke manier. De reinigingsmethode is wetenschappelijk getest en wordt in diverse Duitse vakbladen zeer hoog aangeschreven.  Het is gekeurd door Iso 9001, TUV en Dekra.

De kosten voor het reinigen bedragen 275,- euro per filter.

Roetfilter reinigen

De voordelen van professionele reiniging zijn

  • Behoud van je eigen originele af-fabriek roetfilter
  • Gegarandeerde verwijdering van al het roet en as
  • Het filterkeramiek wordt niet aangetast
  • Geen kalkresten in het filterkeramiek na reiniging
  • Geschikt voor Euro 6D-roetfilters
  • Filter binnen 2 uur gereinigd
  • Reiniging volledig gedocumenteerd
  • Uitgebreid reinigingsprotocol voor en na reiniging
  • De filterbehuizing waarin het filter is geperst blijft onaangetast
  • 6 maanden reinigingsgarantie*

Let op: vanaf 1 januari 2023 is de APK voor diesels uitgebreid met een uitlaatgasdeeltjesteller die meer dan één miljoen deeltjes per kubieke centimeter kan tellen.  Kapotte roetfilters of goedkope imitatie roetfilters worden hierdoor opgespoord. Een origineel fabrieksroetfilter is namelijk getest op uitstoot en bevat vaak dure  edelmetalen om aan de emissiewaarden te voldoen, terwijl aftermarkt/imitatie roetfilters dit niet bezitten en daardoor slechts een fractie van een origineel filter kosten en vallen nu massaal door de mand.

Waarom Roetfilter reinigen?

Saleem - TuneX

Een roetfilter is ontworpen om schadelijke uitlaatgassen te verminderen en te voorkomen dat roetdeeltjes in de lucht terechtkomen. Na verloop van tijd kunnen deze roetdeeltjes zich ophopen en de werking van de filter verminderen, waardoor de prestaties van de auto kunnen worden aangetast. Regelmatig reinigen van de roetfilter kan helpen om deze problemen te voorkomen en ervoor zorgen dat de auto optimaal blijft functioneren.

Onderhouds
afspraak

Bij TuneX nemen we de tijd voor uw auto en zorgen we ervoor dat deze weer als nieuw de garage uitrijdt. Maak nu een afspraak en ervaar zelf het verschil & krijg de beste service!

Waarom deze techniek

Op de huidige markt zijn er vele verschillende manieren om een roetfilter te reinigen. Echter, niet alle methoden zijn even effectief.

Sommige methoden gebruiken een chemische stof die via een druk- of lambdasensor in het filter wordt gespoten. Dit chemische middel verhoogt de regeneratietemperatuur om het niet-verbrande roet alsnog om te zetten in as. Dit is echter geen echte reiniging, maar slechts een tijdelijke oplossing. Het aanwezige as in het filter kan namelijk niet twee keer verbranden en blijft dus in het filter zitten. Bovendien bestaat de kans dat het filterkeramiek smelt als gevolg van de  ongecontroleerde  temperatuurstijging tijdens de regeneratie, wat kan leiden tot afkeuring van de APK-deeltjesteller tijdens een autorit.

Het openslijpen van het roetfilter en het uitbranden in een oven wordt ook afgeraden. Ten eerste zijn de roetfilters af-fabriek in het uitlaatdeel geperst om geen
lekkage langs het filter te veroorzaken. Zodra het filter wordt opengeslepen en later weer wordt teruggeplaatst en het roetfilter weer wordt dichtgelast, zal er onder
druk altijd lekkage zijn langs het filterelement (zie foto). Bovendien bereikt de lasvlamboog tijdens het lassen een temperatuur van 14000°C, terwijl het filterkeramiek  is ontwikkeld voor temperaturen tot 800°C. Het is ook sterk afgeraden om te lassen aan de behuizing van het filter.

Een professionele en duurzame machinale reiniging voorkomt deze problemen en zorgt ervoor dat uw originele roetfilter in topconditie blijft.

*Als het roetfilter binnen 6 maanden opnieuw vol is geraakt, reinigen we het kosteloos één keer opnieuw, exclusief eventuele de/montagekosten. Het is echter noodzakelijk om de motor te laten onderzoeken om te achterhalen waarom het filter opnieuw vol is geraakt. Als een filter snel vol raakt, betekent dit dat de motor te veel uitstoot produceert.

Privacy Preferences
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie van specifieke diensten opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden.