Scroll Top
NOX diesel

NOX diesel

De NOX sensor zit in de uitlaat gemonteerd bij de NOx katalysator en meet de NOx waarde (NOx ontstaat tijdens een (hoge temperatuur) verbrandingsproces), vanaf 1999 is de emissiestandaard Euro 3 voor M1 voertuigen (personenauto’s) van kracht geworden in de Europese Unie. Vanaf die tijd mocht een diesel nog maximaal 0.50 NOx uitstoten, vanaf Euro 4 is dit verlaagd naar 0.25 NOx, euro 5 0,18 NOx en euro 6 0,08 NOx. Vanaf Euro 6 norm is adblue noodzakelijk om de norm te kunnen behalen.

Bij een diesel werkt de NOx sensor samen met het adbluesysteem, afhankelijk van gemeten NOx in de NOx katalysator injecteert het adblueinjector meer of minder adblue.

Helaas is het adblue systeem bij veel modellen erg storingsgevoelig en zeer kostbaar indien deze gerepareerd moet worden. Reparatie kosten varieeren tussen de 250 tot 3000 euro afhankelijk van merk en onderdeel. Mocht de NOx sensor een fout geven, dan kan het zijn dat de sensor vervangen dient te worden. Het kan echter ook zijn dat de NOx katalysator
niet goed meer werkt of het adblue systeem waardoor deze fout melding geeft.

Het adblue systeem heeft bij veel merken/modellen een beveiligingssysteem ingebouwd, indien deze niet meer juist functioneert of de adbluetank leeg is, gaat de auto aftellen en naar een x aantal kilometer kan de motor niet meer gestart worden. Alleen met een geschikte diagnose tester kan deze dan weer 1x gestart worden om vervolgens voor reparatie naar
de garage te rijden.

NOX diesel

Software aanpassing;
Rijd de auto in noodprogramma of geeft deze een motorstoring en kan daarom niet gekeurd of na x km niet meer gestart worden, dan is een software modificatie wellicht een oplossing, in de meeste gevallen moet men bij een diesel het gehele adblue systeem dan deactiveren omdat deze samen werkt met de NOx sensor. Deze software modificatie moet men zien als een tijdelijke oplossing. Om het probleem te kunnen verhelpen, of men moet het systeem bij het RDW van het kenteken laten verwijderen. zie onderstaand.

Onderstaande informatie ontvingen we van het RDW;
“Het antwoord is dat het verwijderen (of deactiveren) van het Adblue-systeem, dat onderdeel is van het emissiebeheerssysteem, wordt gezien als “wijziging van de constructie” volgens Regeling voertuigen. Als wordt gewijzigd dan bent u verplicht het kentekenregister te laten aanpassen door het voertuig voor een keuring aan te bieden bij een keuringsstation van de RDW. De emissiewaarden, die bij het toelaten van het voertuig zijn vastgesteld, worden uit het kentekenregister gehaald. Tenzij wordt aangetoond met met certificaten dat het voertuig opnieuw
aan bepaalde emissiewaarden voldoet.”

Het deactiveren van adblue systeem begint bij 225,- euro afhankelijk van merk en model. het weer terug zetten van de standaard software ivm reparatie is kosteloos.

WAT IS DE NOx SENSOR?

NOX diesel

Een NOx-sensor is een type sensor die wordt gebruikt om de concentratie van stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen van een verbrandingsmotor te meten. Deze sensoren worden gebruikt om de efficiëntie van een uitlaatgasrecirculatiesysteem te controleren en om te bepalen of een motor voldoet aan de emissienormen.

Tuning
afspraak

Zoekt u een manier om uw auto te transformeren van een trage schildpad naar een snelle haas? Of wilt u gewoon de buren jaloers maken met het geluid van uw uitlaat? TuneX heeft u gedekt! Maak een afspraak bij ons en laat onze autotuning experts uw auto tunen. Wie weet verlaat u onze garage als de koning(in) van de weg!

Privacy Preferences
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie van specifieke diensten opslaan, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden.