Wij zijn zeer tevreden over het tunen van onze MB Sprinter 311D (80kW/109Pk/270Nm).
Deze wagen is geïsoleerd en voorzien van koeling (compressor op de motor) en als we het toegestane laadvermogen benutten kan je merken dat deze motor flink moet werken, zeker als de koeling in bedrijf is. Dat is bijna altijd het geval.
Gelet op de huidige brandstofprijzen hebben we vorige week besloten om de MB 311D door de specialisten van TUNEX te laten “behandelen” en daarbij aangegeven dat voor ons de brandstof efficiency het zwaarste weegt. Volgens TUNEX zou een besparing van 5 tot 10% mogelijk moeten zijn. Daarnaast zou wat extra trekkracht ook welkom zijn omdat je merkt dat de koelcompressor bij gebruik toch wel wat Pk-tjes van de motor wegsnoept.
Na 1000 Km zijn we aangenaam verrast door de resultaten: het brandstofverbruik is gedaald naar 1 op 9,8 (was 1 op 8,9 gemeten over 30.000 Km), een besparing van maar liefst 10,11%! De motor loop meer als een “naaimachientje” en beschikt duidelijk over meer trekkracht waardoor je in volbeladen toestand (1250 KG) op de snelweg makkelijker en veiliger andere vrachtauto’s kan inhalen.
Ook de (vaste) chauffeur is razend enthousiast. Het is hem opgevallen dat je bij constante snelheid van 120 Km/u op de snelweg het gaspedaal niet meer zo ver hebt ingedrukt als voorheen (..)
Tja, dat komt er nou van…. Tunex bedankt!
Door: Alpensonne|Alpensonne